Czerwone kontrolki – co oznacza większość z nich?

Baza wiedzy
Czerwone kontrolki – co oznacza większość z nich?
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

W tym krótkim tekście omówimy najważniejszą kwestię związaną z deską rozdzielczą i wyświetlaczem, czyli znaczenie czerwonych kontrolek. Czy rzeczywiście wszystkie zmuszają do nagłego postoju?

Oto lista najważniejszych kontrolek, z krótkim wytłumaczeniem!

a) (P) – zaciągnięty hamulec ręczny. Jeżeli pojawia się w trakcie jazdy, może oznaczać awarię podzespołu. To również informacja, że awaryjny hamulec jest zaciągnięty. Nie możesz poruszać się z tą zapaloną lampką!

b) (!) – inna awaria. Oznacza, że w aucie może być mało płynu hamulcowego lub chłodniczego. Samochód może też w ten sposób wskazywać na potrzebę przeglądu serwisowego. Najlepiej udaj się od razu do warsztatu. Brak płynu hamulcowego to również symbol fali w kole.

c) Trójkąt w trójkącie – włączone światła awaryjne. Nie ma wpływu na techniczny aspekt w samochodzie.

d) ! w trójkącie – niebezpieczna awaria. W przypadku takiej kontrolki należy natychmiast udać się do warsztatu. Może oznaczać różne uszkodzenia pojazdu, w tym układu hamulcowego.

e) Koło z przerywaną obręczą – zużycie tarcz lub klocków hamulcowych

f) Napis ABS w kole – awaria systemu ABS (może być też ESP lub inna nazwa w kole) – natychmiast udaj się do warsztatu.

g) Czerwona kierownica – awaria układu wspomagania. W najbliższej wolnej chwili udaj się do warsztatu. Nie ma on jednak wpływu na inne usterki

h) Koło przed człowiekiem w pasach – awaria poduszki powietrznej. W takim przypadku udaj się do serwisu lub wezwij lawetę. Poduszka może wystrzelić, więc jeżeli jedziesz – jedź ostrożnie i wolno!

i) Akumulator – może oznaczać wyładowany akumulator. Jeżeli pojawia się w czasie jazdy, to najpewniej uszkodzone jest ładowanie. Udaj się do najbliższego warsztatu, bo Twój pojazd zaraz zostanie unieruchomiony

j) Czerwony termometr w wodzie – bardzo wysoka temperatura płynu chłodniczego. Zatrzymaj pojazd, odczekaj chwilę i sprawdź poziom płynu. Uzupełnij niedobory! Jeżeli mocno cieknie, wezwij lawetę i zabierz auto do warsztatu.

k) Konewka z kroplą – krytyczny poziom oleju. Niezwłocznie zatrzymaj auto i uzupełnij olej. Silnik bez niego nie może pracować. Jeżeli zauważysz wyciek, wezwij pomoc drogową!

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*