Jakie płyny regularnie wymieniać w aucie?

Jakie płyny regularnie wymieniać w aucie?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Samochody osobowe, ciężarowe czy dostawcze wyposażone w silnik spalinowy łączy jedno – potrzeba częstego serwisowania. Naturalne zużycie wielu płynów oraz ich zmienna charakterystyka, która wynika z utraty np. właściwości smarnych lub dostania się do nich zanieczyszczeń, powoduje, że należy je cyklicznie wymieniać. Niektóre płyny, np. olej, warto wymieniać jak najczęściej, inne z kolei mają znacznie dłuższy czas przydatności, sięgający nawet kilku lat lub kilkuset tysięcy pokonanych kilometrów. Dowiedz się koniecznie, jakie płyny należy wymieniać regularnie i co robić, aby zachować sprawność auta na jak najdłuższy czas.

Czy o auto warto dbać?

Zdecydowanie tak! Samochody to pojazdy stosunkowo kosztowne, a ich awaria może wiązać się z naprawdę dużą ceną, szczególnie w przypadku uszkodzeń obejmujących np. jednostkę napędową. Niestety takie przypadki nie należą do rzadkości. Kierowcy w celu pozornym oszczędności przesuwają terminy wymiany podstawowych płynów eksploatacyjnych w nieskończoność, co w ostatecznym rozrachunku zawsze kończy się źle. Koszt usunięcia wielu napraw może być wyższy niż cena zakupu nowego samochodu! To oznacza, że warto im zapobiegać i kontrolować zużycie poszczególnych elementów, aby ich usterka nie nastąpiła nagle, a była stosunkowo łatwo przewidywalna.

Jakie płyny eksploatacyjne trzeba zawsze wymieniać jak najczęściej?

Płyny eksploatacyjne stanowią fundament dobrze działającego pojazdu. Nadmiarowe ubytki w układzie, wycieki czy nietypowe zabarwienie lub konsystencja, z reguły oznaczają spore wydatki. Da się ich uniknąć w pewnym stopniu, wymieniając niektóre płyny podczas corocznej wizyty w warsztacie samochodowym.

  • Olej silnikowy – to absolutna podstawa. Czynnik ten służy do smarowania wnętrza jednostki napędowej, a w zasadzie wszystkich elementów, które trą o siebie w trakcie mniej lub bardziej intensywnej pracy. Wtedy też wydziela się ciepło, które to w ostatecznym rozrachunku, czyli przy zbyt małym poziomie oleju, może oznaczać zespolenie się elementów stalowych ze sobą. To zjawisko znane jako zatarcie silnika. Najlepsze oleje i smary są dostępne na stronie https://jd24.pl/2284-oleje-i-smary
  • Olej do skrzyni biegów – podobną charakterystykę działania jak silniki spalinowe mają także mechanizmy w skrzyni biegów, czyli np. zębatki, które podczas pracy również są narażone na szybkie zużycie. Ma to miejsce w skrzyniach automatycznych, które cechują się niezwykle precyzyjną pracą, dlatego wymagają utrzymania ilości oleju zawsze w odpowiednim stanie.
  • Płyn chłodniczy – to kolejny płyn, który warto wymienić cyklicznie lub co pewien pokonany dystans. Czynnik ten służy do obniżania temperatury jednostki napędowej poprzez odprowadzanie z niej ciepła, dlatego ma fundamentalne znaczenie dla jej żywotności.
  • Płyn hamulcowy – czasami warto także zdecydować się na wymianę płynu hamulcowego. Co prawda sytuacja ta zdarza się dość rzadko, lecz może nastąpić np. na skutek pewnych błędów konstrukcyjnych, nieprawidłowej eksploatacji samochodu lub wycieków.
  • Płyny do spryskiwaczy – utrzymanie szyby w nienagannej czystości to absolutna podstawa i wie o tym doskonale każdy kierowca, który choćby raz w życiu musiał jechać z brudną szybą w warunkach ograniczonej widoczności. Płyn ten warto uzupełniać tak często, jak to możliwe – minimum dwa razy do roku, czyli przed sezonem letnim i zimowym. Płyny bowiem różnią się dodatkami, które mogą np. zmieniać temperaturę jego zamarzania.

Fot. Tim Mossholder/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*