Układ chłodniczy – wszystko, co powinnaś wiedzieć na ten temat

Baza wiedzy
Układ chłodniczy – wszystko, co powinnaś wiedzieć na ten temat
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Układ chłodniczy – budowa

Układ chłodniczy jest bardzo ważną częścią całego samochodu. Koniec końców odpowiada on między innymi za odpowiednią pracę jednostki napędowej. Jak jednak dokładnie wygląda budowa tego układu? Oczywiście centralnym punktem całego systemu jest chłodnica, która działa jako wymiennik ciepła. Skąd jednak pojawia się to ciepło? Z jednostki napędowej: specjalny płyn krąży po całym napędzie i zbiera ciepło przez nie generowane.

Sama chłodnica, która jest zasilana pędem powietrza, to jednak za mało. Wspomaga ją wentylator, który wzmaga pęd i jeszcze mocniej schładza płyn. Istnieje kilka dodatkowych elementów, jak na przykład pompa wody (choć w układzie chłodniczym wcale nie znajdziemy wody), która wprawia płyn chłodzący w ruch, termostat, który jest w stanie informować nas o obecnej temperaturze, a także nagrzewnica, która jeżeli tylko chcemy, jest w stanie przekazać ciepłe powietrze do kabiny pasażerskiej. Pomaga to zmniejszyć zużycie paliwa zimą.

Jak działa układ chłodzenia?

Mniej więcej wspomnieliśmy już o tym, jak tak naprawdę działa układ chłodniczy, jednak przydałoby się jeszcze raz dokładnie wyjaśnić, jak to tak naprawdę działa. Ogólnym zadaniem układu chłodzenia, wbrew nazwie, jest utrzymanie jednostki napędowej w odpowiedniej temperaturze. Płyn chłodniczy, który krąży po całym systemie, odbiera ciepło przez jednostkę chłodzącą. 

Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o kwestie przegrzewania silnika – optymalna temperatura pozwala na zredukowanie spalania i bardziej efektywne działanie. Płyn płynący poprzez jednostkę napędową wraca potem do chłodnicy, gdzie za pomocą pędu powietrza oraz wentylatora jest schładzane. Krótki pobyt w centrum całej wędrówki wystarczy, by płyn mógł już ruszyć w drogę z powrotem do silnika. Dzięki sprawności całego układu chłodniczego jednostka jest w stanie działać w pełni swojej możliwości.

Najczęstsze awarie układu chłodzenia

Każdy samochód, który ma więcej niż 25 lat, z pewnością będzie na desce rozdzielczej posiadać wskazówkę, która będzie mówić nam o temperaturze płynu chłodniczego. Jeżeli zaczyna ona niekontrolowanie wzrastać, oznacza to, że z całym układem, a tym samym z jednostką napędową dzieje się coś bardzo niepokojącego. Dlaczego tak się dzieje? Możliwości może być wiele. Jedną z nich może być wyciek płynu, który w przypadku układu chłodniczego wcale nie jest taką rzadką usterką.

Czasem jednak powód wzrostu temperatury w systemie może być spowodowany czymś innym, na przykład awarią termostatu. Najpoważniejszą kwestią może być jednak jakaś awaria chłodnicy, na przykład jej rozszczelnienie lub zapchanie. O czym warto jeszcze wspomnieć? Na przykład o awarii pompy wody, która również może być dość kosztowną usterką, a także uszkodzeniu wentylatora.

Zdj. główne: Georg Eiermann/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*