Prowadzenie własnego biznesu w sieci tylko z pozoru wydaje się proste. Współcześni przedsiębiorcy działający w branży e-commerce muszą się zmierzyć między innymi z coraz większą konkurencją oraz coraz wyższymi kosztami utrzymania strony internetowej, dlatego wielu z nich, nawet pomimo niewielkich kosztów bieżących, bardzo szybko znika z tego rynku. Podstawowym narzędziem do walki z niską popularnością witryny na tle innych jest pozycjonowanie. Ten wieloetapowy i niezwykle skomplikowany proces polega na poprawieniu pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Każda ambitna agencja SEO dąży do osiągnięcia jednej z pierwszych dziesięciu pozycji na pierwszej stronie wyszukiwania, część z nich stara się jednak wypozycjonować stronę aż na pierwsze miejsce. Nie zawsze jest to jednak możliwe.
W branży e-commerce nad wyraz mocno liczy się dobra widoczność witryny w wyszukiwarce Google. Bez pozycjonowania osiągnięcie dużej liczby klientów nie jest możliwe, gdyż internauta poszukujący wybranej usługi lub towaru nie jest w stanie na nią trafić. Podstawowe i ogólnokrajowe działania SEO mają na celu znaczną poprawę pozycji witryny, dzięki czemu potencjalnie zainteresowany klient zobaczy ją po wpisaniu konkretnej frazy w belkę wyszukiwania, np. “sklep z odzieżą dziecięcą”. Pozycjonowanie lokalne z kolei jest przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy osiągają dochody ze sprzedaży towaru lub usług realizowanych bezpośrednio w punkcie stacjonarnym, takich jak szewcy, właściciele przedszkoli lub fryzjerzy i tatuażyści.
Przeprowadzenie wszystkich etapów działań pozycjonowania SEO zajmuje dobrej agencji nawet wiele miesięcy precyzyjnego realizowania całej strategii, dlatego dla wielu osób odpowiedź na pytanie ile kosztuje SEO jest szczególnie ważna w kwestii planowania budżetu. Warto zacząć od tego, co ma wpływ na cenę. Koszty optymalizacji witryny podnosi między innymi zakres działań oraz ilość problemów wynikających z ich realizacji. Na tańsze pozycjonowanie mogą liczyć właściciele dobrze zoptymalizowanej strony, z kolei z wyższą ceną muszą się pogodzić przedsiębiorcy, którzy nigdy wcześniej nie przykładali uwagi do kwestii SEO. Istotne są także różnice cenowe pomiędzy samymi agencjami, wynikające z ich doświadczenia, liczby zatrudnianych pracowników czy renomy na rynku. Nie warto jednak kierować się samymi kosztami. Bardzo często początkujące agencje SEO w celu uzyskania jak najszybszych efektów realizują działania w sposób niezgodny z wytycznymi algorytmu Google, wskutek czego część firm znika z listingu, a część traci dotychczasową pozycję.
Fot. StartupStockPhotos/unpslash.com
Niekoniecznie SEO musi być drogie, jednak dobrze jest zainwestować w działania na swojej stronie. Agencje SEO zajmują się twoją stroną od początku do końca kiedy ty cieszysz się efektami pozycjonowania.