Kobieta w WRC – najlepsze Panie w historii rajdów

Kobiety z pasją
Kobieta w WRC – najlepsze Panie w historii rajdów
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Wielu osobom rajdy samochodowe kojarzą się przede wszystkim z męskim sportem. Sporty motorowe mają jednak wśród swoich fanów również kobiety. Które z pań okazały się najlepsze w historii rajdów?

Kobiety za kierownicą samochodu rajdowego

Przez wiele lat kobiety musiały zmagać się z wieloma negatywnymi stereotypami dotyczącymi ich zdolności poruszania się po drodze. Z nieprzyjemnymi komentarzami możemy spotkać się także dzisiaj, jednak takie sytuacje są na szczęście coraz rzadsze. Historia sportów motorowych pokazuje, że tego typu mity łatwo obalić – kobiety świetnie radzą sobie za kółkiem samochodów rajdowych i wyścigowych. W ciągu ostatnich lat liczba kobiet, które wyróżniły się w dziedzinach związanych z motoryzacją znacznie wzrosła – niejednokrotnie to właśnie one okazywały się najlepsze. 

Czym jest popularne WRC? 

WRC to nic innego jak rajdowe samochodowe mistrzostwa świata, których organizatorem od lat jest FIA. Pojedynczy sezon składa się z kilkunastu rajdów, a poszczególne rundy, które odbywają się na całym świecie, trwają po trzy dni.

Organizowane przez FIA mistrzostwa są najwyższą kategorią rywalizacji wśród rajdów samochodowych, a końcowy wynik decyduje o tytule rajdowego mistrza świata kierowców. WRC należy do najpopularniejszych zawodów sportów motorowych na świecie. Zacięta konkurencja skupia oczy widzów z każdego zakątka świata, dlatego stawka jest bardzo wysoka, a końcowy triumf jest źródłem ogromnego szacunku.

Michèle Mouton – kobieta, która stała się legendą rajdów samochodowych

Michèle Mouton jest jedną z najpopularniejszych postaci wśród kierowców rajdowych. Kobieta z południowego wybrzeża Francji zdobyła sławę dzięki rozwojowi swojej największej pasji, jaką jest motoryzacja oraz rajdy samochodowe. Michèle jako jedyna przedstawicielka płci pięknej wygrała rundy mistrzostw świata WRC (w dodatku czterokrotnie) i do dzisiaj pozostaje jedyną zawodniczką najwyższej klasy rajdów samochodowych. 

Francuska zawodniczka wsławiła się nie tylko dzięki uczestnictwu w WRC – jej osiągnięcia sięgają bowiem znacznie dalej. Wśród jej kolejnych osiągnięć wyróżnia się zdobycie tytułu mistrzyni Republiki Federalnej Niemiec w 1986 roku oraz ustanowienie rekordu podjazdu pod górę Pikes Peak w Stanach Zjednoczonych. Michèle ma na swoim koncie również wiele innych zwycięstw, które odnosiła w licznych rajdach. Jej życie pokazuje, że nie warto wierzyć stereotypom – najważniejsze, aby odkryć swoją pasję i dążyć do jej rozwijania.

Kobiety w historii popularnych rajdów samochodowych

Wspomniane wyżej mistrzostwa WRC należą do najwyższej rangi rajdów samochodowych, jednak nie są jedynymi, które cieszą się znacznym uznaniem na całym świecie. Michèle Mouton udowodniła, że kobieta również może zostać doskonałym kierowcą rajdowym.

Na uwagę zasługuje również postać Jutty Kleinschmidt, która podobnie jak Michèle odkryła w sobie zamiłowanie do sportów związanych z motoryzacją. Swój debiut Jutta miała już w 1988 roku, podczas słynnego rajdu Dakar. Przez lata na jej koncie pojawiały się kolejne sukcesy, jednak to rok 2001 przyniósł jej największą sławę i zaszczyty. Startując po raz kolejny w popularnym rajdzie Dakar, który uznawany jest za najtrudniejszy z rajdów świata, dojechała do mety jako pierwsza. To kolejny dowód, że kobiety również mogą zostać najlepszymi kierowcami na świecie.

Kobiety w wyścigach Formuły 1

Obok rajdów samochodowych kolejnym ważnym rodzajem sportów motorowych są wyścigi. Warto zwrócić uwagę na rozróżnienie tych dwóch pojęć – znaczenie ma przede wszystkim trasa, na której odbywa się rywalizacja. Rajdy są planowane na drogach publicznych, które są na pewien czas wyłączone z normalnego ruchu, podczas gdy wyścigi wymagają zbudowania odrębnego, zamkniętego dla zwykłych kierowców toru.

Jednym z najbardziej prestiżowych wyścigów jest z pewnością Grand Prix Formuły 1. Pierwszą zawodniczką, która wzięła udział w takich rozgrywkach, była urodzona w Neapolu Maria Teresa de Filippis – miało to miejsce jeszcze w latach pięćdziesiątych. Choć kobiety za kierownicą samochodów wyścigowych potrafią w obecnych czasach wywołać negatywne reakcje, w latach 50. ubiegłego wieku ich obecność za kółkiem szybkiego pojazdu była wręcz nie do pomyślenia. Maria wzięła udział łącznie w pięciu wyścigach, z których ukończyła tylko jeden, nie zdobywając żadnego punktu w dwóch sezonach Formuły 1, podczas których była zawodniczką zespołów Porsche i Maserati.

Jej następczynią okazała się kolejna Włoszka –  Lella Lombardi, która odniosła w F1 większy sukces. Do dziś pozostaje jedyną kobietą, która zdobyła punkty w tej kategorii wyścigów. Panie biorące udział w Grand Prix Formuły 1 są kolejnym dowodem na to, że historia motoryzacji zawdzięcza sporo przedstawicielkom płci pięknej. 

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*