Jak jeździć autem hybrydowym, aby spalało jak najmniej?

Eko driving
Jak jeździć autem hybrydowym, aby spalało jak najmniej?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Samochód hybrydowy nie sprawi sam z siebie, że nagle będziemy oszczędzali na paliwie. Jak więc jeździć hybrydą, by zużywać jak najmniej paliwa?

Hybryda oszczędna z natury?

Jeżeli mielibyśmy wskazać typ samochodu, który naturalnie kojarzy nam się z oszczędnościami na eksploatacji oraz paliwie, z pewnością na pierwsze miejsce wskazalibyśmy samochody hybrydowe. W naszych głowach już na dobre utarło się bowiem, że połączenie cech jednostek elektrycznych oraz spalinowych pozwala nam nie tylko na wykrzesanie maksymalnych osiągów z nawet stosunkowo małych silników, ale również na zaoszczędzenie chociażby na paliwie. 

W tej tezie jest oczywiście sporo prawdy, lecz nadal najwięcej zależy tak naprawdę od tego, w jaki sposób poruszamy się samochodem.

Nawet najoszczędniejszy silnik będzie niczym, jeżeli będziemy eksploatować go tak mocno, jak tylko się da. To samo tyczy się jednostek hybrydowych, które oczywiście wspierają cały układ napędowy w sytuacjach maksymalnego obciążenia, lecz mają swoje ograniczenia, szczególnie jeżeli mówimy o jednostkach HEV, czyli tych, które nie wymagają zewnętrznego ładowania. Jeżeli będziemy szarżować na maksymalnych obrotach podczas ruszania i ogólnie będziemy uprawiać bardzo dynamiczną jazdę, średnie spalanie i tak znajdzie się na naprawdę wysokim poziomie.

To właśnie dlatego, nawet posiadając samochód hybrydowy, warto znać przynajmniej podstawy ecodrivingu. Oczywiście w przypadku tych konkretnych aut niektóre kwestie mogą wyglądać nieco inaczej, lecz właśnie na to zwrócimy dzisiaj uwagę.

Ecodriving w aucie hybrydowym – najważniejsze porady

O czym więc pamiętać w przypadku jazdy samochodem hybrydowym, aby zużycie paliwa pozostawało na jak najniższym poziomie? Oto kilka przykładów. Producenci oraz sami eksperci motoryzacyjni sugerują, by nie czekać na rozgrzanie silnika – najczęściej bowiem hybrydy i tak ruszają z miejsca z wykorzystaniem jednostki elektrycznej, więc nie musimy czekać na to, aż część spalinowa osiągnie swoją maksymalną gotowość.

No właśnie, co z tym ruszaniem? W wielu pojazdach hybrydowych znajdziemy podziałkę, która pokaże nam, w jakim trybie znajduje się samochód. Najlepiej byłoby, by podczas ruszania utrzymywać się w strefie z napisem „Eco” – to i tak pozwoli nam na dość dynamiczne ruszanie dzięki charakterystyce silnika elektrycznego.

Jeżeli mamy taką możliwość, podczas stania w korku spróbujmy włączyć w naszym samochodzie tryb w pełni elektryczny. Praca na jałowych obrotach również pochłania benzynę, a podczas ruszania spalamy najwięcej paliwa. Przełączenie się podczas powolnej jazdy w korku na tryb elektryczny sprawi, że wskazówka poziomu paliwa pozostanie w miejscu. Oczywiście nie powinniśmy zapominać również o jeździe w trybie Eco – większość nowoczesnych hybryd posiada taki moduł, który zapewni nam maksymalny poziom oszczędności.

Zdj. główne: Santa3/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*