Łańcuchy samochodowe są w stanie wyciągnąć nas z wielu zimowych opresji. Jak dokładnie działają i jak dobrze dobrać je do naszego auta?
Nasze samochodowe wyposażenie na zimę często jest dość proste – ogranicza się ono u wielu osób do skrobaczki, czasem niektórzy postawią na osłonę termiczną na szybę czy na odmrażacz do szyb, by móc szybciej pozbyć się uporczywego szronu. Oczywiście zdecydowana większość z nas zmienia również opony na zimowe, a także kładzie większy nacisk na pielęgnację auta, by mogło przetrwać ten stosunkowo trudny czas bez skazy na karoserii.
Co jednak, jeśli wybieramy się w miejsce, gdzie z pewnością będzie dużo śniegu i lodu, a my nie chcemy skończyć naszej wyprawy na poboczu lub w zaspie? W takich sytuacjach nieocenionym wsparciem mogą być dla nas łańcuchy samochodowe. Na jakiej zasadzie działają, w czym mogą nam pomóc oraz jak idealnie dobrać je do naszego pojazdu, by zdały egzamin i nie pogorszyły sytuacji?
Łańcuchami samochodowymi nazywamy siatkę utworzoną z połączonych ze sobą specjalnych łańcuchów. Najczęściej tworzone są ze stopów stali i manganu bądź tytanu, dzięki czemu są w stanie wytrzymać naprawdę potężne obciążenia, które generowane są podczas poruszania się samochodem.
Łańcuchy samochodowe ze względu na swoją budowę sprawiają, że nie jesteśmy w stanie poruszać się najszybciej, co stanowi swego rodzaju fizyczny ogranicznik prędkości. Rzecz jasna nie to jest jednak ich głównym atutem, gdyż najważniejszą kwestią jest zwiększenie przyczepności na drodze, gdzie znajduje się spora warstwa śniegu oraz lód. Zapewniają o wiele lepsze trzymanie się drogi, dzięki czemu na zakrętach, podjazdach i zjazdach posiadamy większą kontrolę nad pojazdem.
Aby używać łańcuchów samochodowych, musimy stosować się do pewnych zasad. Dzięki temu nie tylko łańcuchy będą działały w pełni efektywnie, ale także nie będą w stanie wyrządzić szkód naszemu autu, drodze i nam samym.
Przede wszystkim należy pamiętać, by zawsze zakładać łańcuchy na oś napędową. Jeżeli w naszym aucie posiadamy napęd na przód (FWD), łańcuchy muszą się znaleźć na dwóch przednich oponach, jeżeli zaś napędzana jest oś tylna (RWD), analogicznie łańcuchy trzeba zamontować na dwóch kołach tylnych. Przy napędzie na cztery koła łańcuchy muszą zostać zamocowane na wszystkich czterech oponach. Pod żadnym pozorem jednak nie możemy montować łańcuchów na tylko jedno koło.
Rekomendowana prędkość podczas jazdy z łańcuchami wynosi 30–50 km/h i nie powinniśmy jej przekraczać. Warto również pamiętać, aby dobrze naciągnąć łańcuch – musi być dobrze dociśnięty do opony, inaczej po pierwsze nie będzie oferować idealnych właściwości jezdnych, a po drugie może wtedy uszkodzić karoserię naszego samochodu.
Podczas jazdy autem z łańcuchami powinniśmy wystrzegać się gwałtownych przyspieszeń oraz hamowań, a co za tym idzie – musimy jeździć, jak najpłynniej się da. Dodatkowo musimy na bieżąco kontrolować stan łańcucha oraz jego napięcie, nawet jeżeli wiąże się to z wysiadaniem co kilka kilometrów. Dzięki temu jesteśmy w stanie zadbać o bezpieczeństwo nasze oraz naszych podróżnych.
Zdj. główne: Oziel Gómez/unsplash.com