Gosia Rdest to wschodząca gwiazda wyścigów samochodowych, chociaż ze względu na swoje dotychczasowe osiągnięcia już zdążyła zapisać się na kartach historii.
Gosia Rdest jest jedyną Polką, która startuje w prestiżowej, nowopowstałej organizacji W Series. To pierwsze wyścigi wyłącznie dla kobiet. Jednak pasmo jej sukcesów, a także konsekwentnie budowana marka daleko wykraczają poza standardowe ramy, w jakich można „zamknąć” kierowcę rajdowego.
Już od dwunastego roku życia bierze udział w wyścigach. Najpierw były to osiągnięcia na torach kartingowych, a następnie przyszedł moment, kiedy została wybrana jako uczestniczka do prestiżowego programu szkoleniowego Formuła BMW Talent Cup. Potem przyszły sukcesy międzynarodowe. Aktualnie Małgorzata Rdest jest jedną z piętnastu najszybszych kobiet kierowców na świecie.
To, że Gosia Rdest jest tak doceniana w motosporcie, tak naprawdę nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, jest wynikiem uporu oraz pracowitości. To właśnie te cechy najlepiej charakteryzują polską zawodniczkę. Dzięki nim potrafi łączyć rywalizację w trzech seriach wyścigowych, pracę w FIA, a także prowadzenie programów motoryzacyjnych takich jak Auto Świat Go, czy Męska Strefa. Wydawać by się mogło, że taki natłok obowiązków uniemożliwia rozwijanie się na innych płaszczyznach, jednak Gosia Rdest jest również studentką dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim, a prywatnie uczęszcza na zajęcia z boksu. Jakby tego było mało, podłożyła także głos pod jedną z postaci ze znanej animacji „Auta 3”.
Połączenie tych wszystkich aspektów nie byłoby możliwe bez odpowiedniego podejścia do niemal każdego aspektu zawodowej kariery. Gosia Rdest zaznacza często, że to wszystko zawdzięcza ogromnemu wsparciu najbliższych, którzy rozumieją, że charakter jej pracy wymaga ciągłego podróżowania, a także jest naznaczony stresem i wymagającymi przygotowaniami. Jednak realizowanie się w pasji rekompensuje te wszystkie niedogodności.
Na to, że Gosia Rdest jest ważną postacią w polskim motosporcie wpływa fakt, że odnosi sukcesy na polu międzynarodowym, a także jest aktywnym pracownikiem FIA – Federation Internationale de L’Automobile. To międzynarodowa organizacja pozarządowa, która zrzesza ponad 239 narodowych federacji sportów samochodowych. Posiada bogatą historię, która jest kultywowana od 1904 roku. To właśnie FIA jest w głównej mierze odpowiedzialna za wyścigi Formuły 1, a także inne imprezy, które są ważnym punktem na mapie motorowej, czyli na przykład Formuła 2, Formuła 3, czy rywalizację na elektrycznych bolidach – Formułę E. Oprócz tego zajmuje się również organizacją wyścigów rajdowych – na przykład WRC, czy ARC, a także rajdów terenowych, czy Hill Climb. Polska przedstawicielka jest na pewno powodem do dumy. Rodzi to również nadzieje na to, że inne zawodniczki z naszego kraju zostaną zauważone, na przykład Natalia Lelek, Kornelia Olkucka, czy Marcelina Czepiek, a przede wszystkim otrzymają odpowiednią szansę na to, żeby zaprezentować swoje umiejętności i w sprawiedliwy sposób rywalizować z innymi uczestniczkami wyścigów.
Nie można ukrywać, że pandemia zastopowała rozwój wielu obiecujących postaci z motosportu. Wielkie imprezy zostały odwołane, a wielu producentów zdecydowało się zainwestować swoje środki w inne podmioty, na przykład w wyścigi bolidów elektrycznych. Podobnie jak w innych sektorach życia, postępująca digitalizacja nie ominęła również sektora motosportu – ogromną popularność zdobyły wyścigi nazywane simracing, czyli symulacja prawdziwej rywalizacji.
Efektem było to, że zawodniczki takie jak na przykład Gosia Rdest, czy po prostu niemal wszyscy pracownicy związani z seriami wyścigowymi zostali bez pracy. Jednak ten trend wydaje się odwracać. W obliczu poluzowania poszczególnych obostrzeń, zainteresowanie sportami motoryzacyjnymi wzrośnie, a środki znowu będą przeznaczane właśnie na rozwój tego sektora.
(fot. Jen_ross83/Wikipedia)